Inflamația s-a dovedit a fi asociată cu o varietate largă de probleme de sănătate. La ora actuală, mulți cercetători din domeniul medical investighează efectele inflamației cronice asupra sănătății și potenţialele metode de prevenție.

De ce este atât de importantă noțiunea de inflamație în medicină? Deoarece medicina modernă se concentrează pe tratarea simptomelor, fără a aborda cauza principală a unei probleme. De exemplu, artrita este inflamația articulațiilor, iar tratamentul convențional implică medicamente specializate pe reducerea durerii articulare. În schimb, medicina alternativă optează pentru a elimina cauza care a generat instaurarea artritei: inflamația din organism.

Dr. Tanya Edwards, directorul Centrului pentru Medicina Integrativa Cleveland, SUA, a declarat că inflamația este acum recunoscută ca baza unui număr semnificativ de boli.

Ce este inflamația? 

Inflamația este mecanismul natural de apărare al organismului împotriva virușilor, a bacteriilor sau a altor agenți patogeni. Obiectivul inflamației este de a elimina acești factori dăunători și de a vindeca zona afectată.

Există două tipuri de inflamaţie: acută și cronică. Cea acută se manifestă foarte rapid, la scurt timp de la contactul cu un potențial dăunător și în general, se ameliorează în câteva zile. Inflamaţia cronică se poate desfășura pe o perioadă îndelungată de timp, inclusiv ani, fiind rezultatul unei incapacități a organismului de a elimina acțiunea unui agent patogen.

Factori care cauzează inflamație:

Cercetătorii consideră ca un sistem imunitar hiperactiv are ca rezultat faptul ca organismul este constant inundat de anticorpi, celule specializate pentru a distruge viruși și bacterii sau alte celule ce pot afecta organismul. Această expunere permanentă la anticorpi poate cauza inflamaţie.

Alimente care promovează inflamația:

  • Ulei de porumb și soia
  • Produse lactate pasteurizate
  • Carbohidrați rafinați
  • Consumul de carne din surse nesigure
  • Zaharuri
  • Grăsimi trans

Cum îți poate afecta inflamația sănătatea?

Când organismul este într-o stare permanent de alertă generată de o potențială infecție, apare inflamația cronică, ce poate cauza:

Artrită reumatoidă inflamatie

În cazul artritei reumatoide sistemul imunitar atacă articulațiile corpului, provocând inflamație care se manifestă prin durere, rigiditate, roșeață la nivel cutanat în zona articulațiilor și senzația de arsură.

Alzheimer

Sistemul nervos este format din două tipuri de celule: neuroni și celule microgliale. Acestea din urmă acționează ca un sistem de apărare la nivelul creierului, fiind parte activă a sistemului imunitar. O activitate intensă a celulelor microgliale poate provoca inflamație la nivelul creierului, efect asociat cu o rata ridicată de dezvoltare a bolii Alzheimer.

Boli de inimă

Unii cercetători cred că atunci când se acumulează grăsimi pe pereții arterelor, corpul atacă aceste depuneri cu substanțe chimice inflamatorii, deoarece consideră că acele depuneri pot „ataca” inima. Inflamația ar putea declanșa formarea unui cheag de sânge care poate provoca un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Diabet

Se consideră că obezitatea declanșează răspunsul inflamator în corp, ceea ce afectează producția normală de insulină. Din acest motiv este bine să renunți la acele câteva kilograme în plus pentru a preveni instaurarea diabetului de tip 2.

Soluții în lupta cu inflamația:

O dietă adecvată

Tipul de alimente pe care le consumi afectează nivelul de inflamație din corp. Fructele, legumele, cerealele integrale, proteinele pe bază de plante (fasole și nuci), peștii bogați în acizi grași Omega-3 (precum somonul, tonul și sardinele) sunt alimente necesare pentru a evita apariția inflamației. Limitează consumul de grăsimi saturate găsite în carne și alimente procesate precum mezelurile sau semipreparatele.

Sport și mișcare

Un minim 30 de minute de mers pe jos zilnic este indicat pentru a menține sănătatea întregului organism. Te va ajută să îți menții greutatea corporală și să ții sub control nivelul de inflamație.

Un somn odihnitor

Pe durata somnului, corpul are ocazia să se refacă atât la nivel celular, cât și la nivel metabolic. Se consideră că persoanele private de somn prezintă dezechilibre la nivel hormonal și imunitar, fiind mai predispuși la creșterea nivelului de inflamație din corp. Un minim de 7 ore de somn pe noapte este necesar pentru a evita apariția inflamației cronice.

Condimente orientale  curcumin

Curcuminul, extras din rădăcina de Turmeric, este una dintre cele mai eficiente soluții naturale pentru reducerea inflamației. Acest ingredient are un efect puternic de reducere a inflamației datorită faptului că inhibă acțiunea unor enzime ce produc și mențin inflamația la nivel cronic. 

Cea mai eficientă sursă de a abține beneficiile curcuminul este sub formă de extract standardizat ce conține cele 3 tipuri de curcuminoide exact în proporția în care se regăsesc în mod natural în rizomul de Turmeric. Alege suplimente ce conțin extract standardizat de Turmeric cu min. 95% curcuminoide și adaos de Piper Negru, ingredient ce potențează efectul curcuminului.