Există o multitudine de soluții și tratamente convenționale ce garantează scăderea nivelului de colesterol la valorile optime. Dar, multe dintre acestea au efect imediat, temporar, iar pe termen lung trebuie adoptate și alte soluții pentru a menține nivelul de colesterol la un nivel ce nu afectează sănătatea. Simpla schimbare a stilului de viață prin a evita anumite alimente, a alege suplimentele alimentare potrivite sau a face mai multă mișcare, îți va oferi susținerea de care are nevoie organismul tău în lupta cu colesterolul ridicat.

De ce este colesterolul important?

Colesterolul este o substanță produsă în mod natural de ficat și necesară pentru buna funcționare a celulelor, a nervilor și a hormonilor.

Deși organismul are nevoie de colesterol, excesul de colesterol se poate forma și poate forma depuneri de grăsime pe pereții arterelor, reducând fluxul de sânge către zonele vitale ale corpului. Dacă depunerile se dezvoltă pe termen lung crește semnificativ riscul unui atac de cord sau al unui accident vascular cerebral.

De ce cauzează nivelul ridicat de colesterol boli de inimă?

Organismul are capacitatea de a menține nivelul de colesterol la valori normale, dar o dietă nesănătoasă, bogată în grăsimi hidrogenate și carbohidrați rafinaţi, poate favoriza creșterea nivelului de colesterol. Astfel apare riscul de infarct miocardic sau accident vascular cerebral. Alți factori ce pot cauza un nivel ridicat de colesterol sunt: sedentarismul, diabetul, stresul și hipotiroidismul.

Compoziția totală a colesterolului din organism este formată din:

  • LDL – lipoproteine cu densitate scăzută
  • HDL – lipoproteine de densitate mare
  • Trigliceride

Un nivel ridicat de colesterol este determinat de dezechilibrul dintre cele două tipuri de colesterol. LDL, cunoscut și sub numele de “colesterol rău”, este forma care determină acumularea de placă pe pereții arterelor, iar HDL, numit “colesterol bun”, circulă prin sânge, eliminând depunerile din artere. Drept urmare, la o analiză de verificare a nivelului de colesterol în sânge, rezultă un număr pentru colesterolul total, unul pentru nivelul HDL, unul pentru nivelul LDL și unul pentru trigliceride. Iată care sunt valorile:

Colesterol total:

  • Nivel ideal: sub 200 mg/dl
  • Nivel ridicat: peste 240 mg/dl

Colesterol LDL:

  • Ideal: sub 100 mg/dl
  • Ridicat: peste 160 mg/dl

Colesterol HDL:

  • Ideal: peste 160 mg/dl
  • Prea scăzut: sub 40 mg/dl (risc mare de boli cardiovasculare)

Trigliceride:

  • Nivel ideal: sub 150 mg/dl
  • Ridicat: peste 200 mg/dl

Un număr mare de HDL sau un număr mare de LDL poate face ca numărul total de colesterol să fie ridicat. Dacă este ridicat din cauza unui număr ridicat de HDL, sănătatea dumneavoastră nu este neapărat în pericol. Însă, dacă este ridicat pentru că nivelul colesterolului LDL este ridicat, este important să apelezi la un medic și să intervii asupra stilului de viață pentru a îî reduce nivelul.

Să revizuim care sunt cele mai simple și accesibile metode pentru scăderea nivelului de colesterol!

Cum să reduci nivelul de colesterol în mod natural

Evită alimentele ce contribuie la creșterea nivelului de colesterol:

Zahărul și carbohidrați rafinați

Zahărul adăugat și carbohidrații rafinați din alimentele procesate crează un dezechilibru la nivelul raportului de LDL și HDL din sânge, favorizând o creștere a valorilor de LDL.  Sunt de evitat: pâinea albă, cereale rafinate, pastele, orezul rafinat, produsele de patiserie, prăjiturile din comerț sau sucurile.

Grăsimile trans din alimentele procesate 

Consumul de alimente bogate în grăsimi trans crește cantitatea de LDL din sânge și reduce cantitatea de HDL. Grăsimile trans creează inflamație în corp ce cauzează boli de inimă, accidente vasculare, diabet, sau alte boli cronice. Sunt de evitat semipreparatele, produsele din aluat congelat sau mâncarea fast food, acestea fiind foarte bogate în grăsimi trans.

Consumul excesiv de alcool

Deși un pahar de vin roșu pe zi poate fi de fapt benefic pentru sănătatea inimii, consumul excesiv de alcool poate avea efecte dăunătoare asupra nivelului de colesterol. Limitează consumul de alcool la 1-2 pahare pe săptămână pentru a ajuta la optimizarea sănătății inimii.

Cafeaua sau băuturile cu un conținut ridicat de cofeină

Consumul în cantităţi mari de cafea, băuturi carbogazoase sau energizante cu conținut ridicat de cofeină și zahăr, determină o creștere a nivelului de colesterol în sânge. Alege să consumi doar cafea sau ceai verde, câte 1-2 căni pe zi, pentru echilibrarea nivelului de colesterol.

Include în dieta ta nutrienți ce reduc nivelul de colesterol:

Acizi grași polinesaturați

Grasimile polinesaturate sunt folosite pentru a construi membranele celulare și celulele nervoase, fiind necesare pentru coagularea sângelui, mișcările musculare și controlul inflamației din corp. Consumul de grăsimi polinesaturate în locul grăsimilor saturate sau a carbohidraților foarte rafinați scade nivelul de LDL și de trigliceride. Aceștia se găsesc în: nuci, migdale, fistic, caju sau alte tipuri de alune.

Acizi grași Omega-3

Acizii grași Omega-3 sunt o clasă aparte de substanțe ce au rol esențial în reglarea colesterolului, reducerea tensiunii arteriale, prevenirea formării cheagurilor de sânge și reducerea inflamației. Se obțin doar din alimentație, în mod special din pește și fructe de mare. La nivel, de suplimente cu Omega-3, uleiul de krill se diferențiază față de uleiurile din pește datorită concentrațiile ridicate de: EPA, DHA, colină, fosfatidilcolină și astaxantină.

Vitamine și fibre

Legumele și fructele sunt cele mai bune soluții pentru obţinerea aportului necesar de vitamine, minerale și fibre ce a susțin sănătatea inimii, dar au puține calorii. Rezultatele multiplelor studii clinice au demonstrat că o dietă bogată în fructe și legume poate determina scăderea nivelului de colesterol LDL atât la bărbați, cât și la femei.

Antioxidanți

Antioxidanții protejează organismul de efectul radicalilor liberi. În combinație cu colesterolul „rău”, LDL, radicalii liberi pot favoriza depunerea de grăsimi pe pereții arterelor, cauzând ateroscleroză. Astfel, o dietă bogată în oxidanți, poate preveni complicațiile asociate unui nivel ridicat de colesterol. Se găsesc în mare parte în fructe precum cele de pădure sau merișoarele, dar și în ciocolata neagră.

Fă mai multă mișcare!

Stilul de viață sedentar și consumul de alimente grase sunt asociate unui nivel ridicat de colesterol. Prin urmare, schimbările necesare ale stilului de viață trebuie să se concentreze asupra ambelor aspecte: mișcare și dietă.

Mersul pe jos timp de 40 de minute pe zi este o schimbare suficientă a stilului de viață care este necesară pentru ca o persoană sănătoasă să își mențină în valori normale nivelul de colesterol.