Îți faci griji constant? Ai deseori senzaţia de gol în stomac sau o presiune în capul pieptului și dificultăți în a respira? Atunci foarte probabil suferi de anxietate.

Anxietatea este o afecțiune emoțională care afectează persoane de orice vârstă, se poate declanșa în orice moment al vieții și se poate manifesta pe o durată de ani de zile, fără ca persoana afectată să își dea seama de acest fapt. Pe termen lung anxietatea se poate transforma în depresie și poate afecta și alte aspecte ale sănătății favorizând apariția bolilor cronice.

Tratarea anxietății este un proces complex, ce se desfășoară pe termen lung, dat fiind faptul că tratamentul medicamentos convențional tratează doar simptomele, nu și cauza acestora. Vestea bună este că există multe soluții naturale pentru combaterea anxietății, ce nu provoacă efecte adverse și acționează și asupra cauzei, nu doar a simptomelor.

Printr-o dietă echilibrată bogată în nutrienți precum vitaminele B, acizii grași Omega-3 sau Magneziu îți asiguri o îmbunătățire a stării de spirit, a nivelului de energie și a ciclului somn/veghe. În plus, poți apela și la suplimente naturale sau schimbări ale stilului de viață pentru a combate anxietatea.

Cauzele și simptomele anxietății:

Anxietatea face parte din procesul normal de reacție al organismului la factorii de stres și la pericolele iminente. Anxietatea devine problematică în momentul în care este constant declanșată chiar și de circumstanțele ce nu reprezintă un pericol iminent. Pe termen lung aceasta afectează viața de zi cu zi și se poate manifesta prin: atacuri de panică, anxietate socială sau comportament obsesiv compulsiv.

Cauzele anxietății:

  • Stres
  • Disfuncții tiroidiene
  • Probleme de secreție și metabolizare ale serotoninei
  • Consumul excesiv de alcool
  • Un aport ridicat de zahăr și cofeină
  • Dezechilibre hormonale

În plus, există și factori ce predispun la apariția anxietăţii: experiențe traumatizante din copilărie, un precedent în familie de boli mintale sau statutul social și economic. Datorită multiplelor procese endocrine de care au parte, femeile sunt mai predispuse la anxietate decât bărbații.

Simptomele anxietății:

Deși anxietatea se caracterizează printr-o stare generală de îngrijorare și o stare de spirit negativă, ea se manifestă și prin simptome fizice:

  • Tensiune musculară
  • Presiune în piept
  • Palpitații
  • Tensiune arterială ridicată
  • Insomnie
  • Probleme digestive
  • Atacuri de panică
  • Dificultăți de concentrare
  • Agitație

9 soluții naturale pentru combaterea anxietății:

DIETĂ:

  1. Evită consumul de zahăr și alimente procesate. Consumul de alimente cu un aport glicemic ridicat contribuie la alimentarea stărilor de depresie și anxietate. Zahărul și carbohidrații rafinați generează fluctuații ale nivelului de zahăr din sânge pe parcursul zilei, accentuând anxietatea, nervozitatea și oboseala. Aceste alimente pot provoca schimbări de dispoziție și pot altera nivelul de energie, ceea ce face mai dificilă menținerea sub control a anxietății. Sunt de evitat: patiseriile, fursecurile și biscuiții din comerț, băuturile carbogazoase, prăjelile sau mezelurile.
  2. Redu consumul de alcool și cafea. Excesul de alcool și cafeaua agravează stările de iritabilitate și nervozitate, specifice anxietății. Pentru controlul anxietății se recomandă doar 1-3 pahare de alcool pe săptămână. Iar în cazul persoanelor care au atacuri de panică, cafeaua trebuie înlocuită cu ceaiul negru, dar nu se recomandă mai mult de 1 cană/zi.
  3. Hidratează-te. Când organismul este deshidratat anumite funcții nu se îndeplinesc în mod corespunzător. Mușchii ți se încordează, hormonii nu sunt transportați unde trebuie, iar creierul este mult mai sensibil la schimbări, fiind format din 85% apă.

SUPLIMENTE:

  1. 5-HTP. 5-HTP sau 5-hidroxitriptofan este un precursor ce intervine în metabolizarea serotoninei. Acesta se găsește în mod natural în Griffonia Simplicifoliia, plantă adaptogenă recunoscută pentru efectele benefice pe care le are asupra unui organism expus în permanenţă la stres. 5-HTP ajută în tratarea mai multor simptome asociate anxietății: dureri de cap, insomnie, fluctuații ale stării de spirit, fără a crea reacții adverse.
  2. Magneziul. Acest mineral intervine în mai multe procese din corp. În cazul stărilor de anxietate, suplimentele cu Magneziu ajută la reglarea secrețiilor hormonale, inducerea stării de calm, relaxarea mușchilor și îmbunătățirea calității somnului.
  3. B complex. Vitaminele din grupul B combat stresul și stabilizează starea emoțională. Vitamina B6 în mod special îmbunătățește starea de spirit, echilibrează nivelul de zahăr din sânge și menține sănătatea sistemului nervos. Vitamina B12 ajută în lupta cu stresul cronic, ameliorează stările de depresie și crește nivelul de energie ajutând sistemul nervos să funcționeze corect.

STIL DE VIAȚĂ:

  1. Dormi cel puțin 7h/noapte. Insomnia este un simptom al anxietății, dar în același timp problemele de somn amplifică stările de anxietate. Un somn de 7-9 ore pe noapte va ajuta la reducerea efectelor stresului, echilibrarea hormonală și prevenirea fluctuațiilor de comportament specifice anxietății.
  2. Meditează. O mare parte din stările de anxietate se datorează unui răspuns puternic al organismului la factori ce nu prezintă un pericol. Chiar și simplul gând că ai lăsat fierul de călcat în priză îți poate provoca anxietate. Meditația se dovedește a fi o soluție eficientă pentru a te deconecta de problemele cotidiene și a te relaxa. Ai nevoie doar de 10 minute/zi!
  3. Fă cât mai multă mișcare în aer liber. Mișcarea practicată în mod regulat îmbunătățește calitatea somnului, nivelul de energie și te eliberează de stres și tensiune. Găsește tipul de mișcare ce ți se potrivește cel mai bine și integrează-l în rutina ta zilnică. Expunerea la lumina soarelui ajută și la secreția vitaminei D, ce influenţează starea de spirit, deci poți găsi activități ce le reunesc pe amândouă: mersul pe jos, mersul cu bicicleta, jogging sau drumeții.

3 trucuri pentru reducerea anxietății în 10 min.:

  1. Inspiră încet în timp ce numeri până la 3, repetă acțiunea și când expiri. Ţine-ţi respirația 1 sec. între reprizele de respirat.
  2. Distrage atenția creierului tău prin a face o activitate ce necesită multă concentrare: puzzle, rebus, sudoku.
  3. Ascultă o melodie preferată pentru a îți muta atenția de la factorul ce îți provoacă anxietate.