Anxietatea este o stare emoțională perfect normală care face parte în mod firesc din viața noastră. Este un produs secundar al traiului nostru de zi cu zi. Anxietatea nu este întotdeauna un lucru rău. Este starea care ne face conștienți de pericole, ne motivează, ne determină să fim pregătiți pentru neprevăzut și ne ajută să evaluăm riscuri. Cu toate acestea, când starea de anxietate ne acaparează în totalitate sentimentele, repercusiunile pot fi grave!

Ce este anxietatea?

Anxietatea se definește printr-un sentiment de grijă, nervozitate sau nesiguranță asociat unui eveniment iminent care are un rezultat incert. Deși este perfect normal să avem astfel de emoții ocazional, nu este normal să le simțim constant, pe tot parcursul zilei, în fiecare zi.

Tipuri de anxietate

Anxietatea se manifestă în diverse forme, în funcție de persoană, cauză, istoric medical sau împrejurări sociale. Comportamentul obsesiv compulsiv, anxietatea socială, fobiile sau sindromul post-traumatic sunt categorisite ca tipuri de anxietate, dar cea mai frecventă formă este tulburarea anxioasă generalizată.

Simptome:

  • O stare persistentă și excesivă de grijă și teamă.
  • Tensiune musculară, presiune în capul pieptului, dureri de gât
  • Palpitații, tensiune ridicată, bătăi accelerate ale inimii, îndeosebi asociate atacurilor de panică
  • Tulburări de somn, somn agitat, insomnie
  • Probleme digestive precum diaree, constipație sau pierderea apetitului
  • Irascibilitate, depresie, schimbări bruște de comportament
  • Dificultăți de concentrare
  • Incapacitatea de a socializa

Cauze și factori de risc pentru anxietate

Q: Care este cauza numărul 1 a anxietății?

R: Nu există o singură cauză. Persoanele care suferă de anxietate au la bază un complex de factori de risc care determină declanșarea și persistența anxietății.

Cele mai frecvente cauze ale anxietății:

  • Stresul din viața de zi cu zi. Multe persoane raportează faptul că problemele cotidiene contribuie la un nivel ridicat de stres, oboseală și nesiguranță
  • Experiențe traumatice precum un accident, violență în familie sau pierderea unei persoane dragi
  • Genele și istoricul familiei determină o predispoziție pentru tulburări emoționale
  • Probleme de secreție a serotoninei
  • Consumul excesiv de alcool sau droguri
  • Un consum ridicat de cafea sau zahăr
  • Fluctuații hormonale cauzate de probleme tiroidiene, sarcină, sindrom premenstrual sau menopauză

Este anxietatea boala secolului XXI?

Mai mult ca sigur nu toți suntem pregătiți să recunoaștem că ne confruntăm periodic cu stări de anxietate. Acest lucru este însă perfect de înțeles căci obiceiurile nutriționale deficitare, stresul cotidian și presiunea socială, arhi prezente în viața noastră, nu fac altceva decât să alimenteze anxietatea.

Experții merg până la punctul la care îi numesc pe cei născuți după anul 2000, generația anxioasă. Ei cred că ancorarea permanentă în online, feed-urile cu știri negative și presiunea de a avea o viață „de invidiat” pe rețelele de socializare, rezultă într-o stimă de sine scăzută, stres și un risc ridicat de anxietate.

Anxietatea nu îi iartă nici pe cei născuți înaintea generației anxioase. Această categorie se confruntă cu anxietate din cauza problemelor de sănătate, a tensiunilor politice și financiare sau a relațiilor personale, amplificate de lumea digitală.

Per total, putem spune că anxietatea nu are vârstă, dar din momentul în care înțelegi cu ce te confrunți și ce simți, poți găsi soluțiile potrivite pentru a combate anxietatea.

5 soluții pentru a combate în mod natural anxietatea

Adoptă o dietă sănătoasă

Glicemia scăzută, deshidratarea, chimicalele din alimentele procesate sau aromele artificiale și conservanții pot cauză schimbări de temperament. Pe partea cealaltă, și o dietă foarte bogată în zahăr poate avea același impact negativ. Dacă simți că starea ta de anxietatea se accentuează după ce mănânci, atunci ar trebui să revizuiești nutrienții pe care îi primești din dieta ta zilnică. Aceștia pot fi cauza stărilor tale. În plus, ai grijă să te hidratezi, elimină alimentele procesate și conservate, consumă carbohidrați, fructe, legume și proteine.

Nutrienți pentru sistemul nervos

Așa cum se vede din primul sfat pentru a ține anxietatea sub control, nutrienții din alimentație sunt esențiali pentru ca sistemul tău nervos să funcționeze corect. Iată ce trebuie să introduci în dieta ta pentru a controla stările de anxietate:

Complexul de B-uri

Vitaminele din complexul B sunt un grup de nutrienți care lucrează împreună pentru a controla anumite procese în corp, inclusiv nivelurile de stres și anxietate. Vitaminele B combat stările de oboseală și reduc astfel efectele stresului. Dau un plus de energie sistemului nervos și îți îmbunătățesc starea de spirit.

Deficiențele de vitamina B12, B6 sau B9 sunt legate de apariția stărilor de anxietate. Așadar, un complex de vitamine B este de nelipsit din alimentație dacă suferi de anxietate.

5-HTP

5 Hidroxitriptofan (5-HTP) este un precursor al serotoninei, serotonină fiind principalul hormon care asigură un echilibru al stărilor mentale și emoționale. O cauză frecventă a anxietății este determinată și de un deficit de serotonină.

Suplimentele cu extract de Griffonia Simplicifolia au un conținut bogat de 5-HTP, iar studiile clinice efectuate pe această plantă demonstrează că aceasta crește producția de serotonină și combate stările de anxietate și atacurile de panică.

Acizii grași Omega 3

Acizii grași Omega 3 au un rol esențial în formarea structurală a creierului, secreția de serotonină și scăderea inflamației. DHA este cel mai abundent acid gras din creier și asigură formarea celulelor neuronale, iar EPA are rol antiinflamator, protejând neuronii de la distrugere.

Pentru persoanele cu anxietate acizii grași Omega 3 cresc producția de serotonină și reduc semnificativ simptomele asociate anxietății.

Suplimente pe baza de plante

Natura este întotdeauna o sursă bogată de soluții cu efect medicinal, iar avantajul o reprezintă varietatea de substanțe active extrase din plante care pot acționa asupra mai multor probleme. Pentru anxietate și depresie poți apela cu încredere la:

Rhodiola

Rhodiola are efecte benefice semnificative pentru cei cu anxietate. Ea acționează pe mai multe planuri și are ca efect:

  • Diminuarea reacției organismului la un potențial pericol. Scade pulsul, respirația accelerată și reglează activitatea glandelor adrenale
  • Crește activitatea sistemului nervos parasimpatic. Această parte a sistemului nostru nervos este responsabilă pentru starea de calm și reduce stările de agitație asociate anxietății
  • Crește nivelul de serotonină
  • Ajută la creșterea capacității de memorare și concentrare si combate astfel stările de confuzie cauzate de anxietate

Ashwagandha

Ashwagandha este o plată adaptogenă, definită astfel pentru că adaptează organismul la situațiile de stres, fără ca acestea să genereze efecte adverse. Dacă te confrunți cu stări de anxietate, cauzate în principiu de stres și un program aglomerat, atunci Ashwagandha poate fi soluția pentru tine. Pentru că influențează secreția de cortizol, hormonul stresului, Ashwagandha induce o stare de calm, totodată oferind și un „boost” sistemului nervos pentru a face față suprasolicitării.

Sunătoarea

Sunătoarea este bogată în hipericină, o substanță activă care previne episoadele de instabilitate emoțională, astenia și trecerile bruște de la un sentiment la altul, simptome specifice celor care suferă de anxietate. Efectul Sunătoarei este comparabil cu cel al medicamentelor generice pentru anxietate, avantajul fiind că nu provoacă efecte adverse.

Renunță la cafeină

Dacă suferi de anxietate cronică atunci cofeina nu este prietena ta. Cofeina poate cauza stări de nervozitate și agitație care agravează stările de anxietate până la declanșarea atacurilor de panică. În unele cazuri, eliminarea completă a cafeinei din dietă a îmbunătățit semnificativ stările de anxietate.

Învață modalităţi de gestionare a timpului

Majoritatea suferim de anxietate pentru că încercăm să îndeplinim prea multe obligații în același timp, fie cu familia, la locul de muncă sau legate de sănătate. Planificarea acestor obligații și delegarea lor pe mai multe zile poate ajuta la a ține sub control anxietatea.

Programează-ți activitățile într-un planner sau calendar online ca să poți avea control asupra task-urilor din fiecare zi. Iar, când vine vorba de proiecte mari, identifică etapele care duc la realizarea lor și lucrează la câte o etapă pe rând.

Pentru că ne dorim să livrăm soluții complete și eficiente regăsești nutrienții și plantele recomandate pentru anxietate în produsele noastre. Le poți vedea pe toate aici.