Expresia „nu ești tu când ți-e foame” este cât se poate de reală! Nu observi deseori că devii irascibilă când ți-e foame? Sau cunoști persoane care devin brusc foarte pozitive după ce mănâncă? Aceste schimbări de comportament asociate dietei se explică prin faptul că din alimentație obținem un nutrient foarte important, triptofanul.

Triptofanul este un aminoacid pe care organismul îl procesează pentru a obține serotonina, hormonul fericirii. Un deficit de serotonină este asociat cu declanșarea depresiei, a stărilor anxioase, a tulburărilor de somn și insomniei sau a atacurilor de panică.

Pentru a înțelege mai bine cum se leagă stările afective de alimentație și digestie trebuie să înțelegem mai întâi ce face serotonina!

Ce face serotonina și cum se obține în mod natural?

Serotonina acționează ca un neurotransmițător și trimite mesaje de la creier către diverse părți ale corpului pentru a regla funcțiile locomotori, senzația de durere, apetitul și cel mai important, stările emoționale. Doar 2% din totalul de serotonină din corpul uman se găsește în creier, căci o parte din cantitatea produsă ajunge în corp, prin sistemul nervos.

Serotonina produsă de celelule nervoase se obține din aminoacidului triptofan, obținut din alimentație. Organismul transformă triptofanul în 5-HTP, ca mai apoi, această nouă substanță să fie transformată în serotonină: TRIPTOFAN -> 5-HTP -> SEROTONINĂ

Un procent major, de 95%, de serotonină se produce în intestine de unde se modulează activitățile endocrine, pancreatice și metabolice.

Da, depresia începe în intestine – legătura dintre serotonină, digestie și depresie

Cele mai recente date legate de deficitul de serotonină ne trimit în tractul intestinal, nu în creier! „Da, depresia începe în intestine!” susțin cercetătorii. Intestinul este locul unde alimentele pe care le consumăm sunt digerate de către corp, iar nutrienții obținuți sunt livrați pentru a deservi diverse funcții.

Peretele intestinal este granița dintre noi și lumea de afară. Aici se află cea mai mare parte a celulelor imunitare, care sunt gata să ne protejeze la cea mai mică amenințare. Când acest lucru se întâmplă se declanșează inflamația care poate călători din intestin direct în creier prin nervul vag. Nervul vag este cel mai mare nerv care pornește din creier și se leagă de mai multe zone ale sistemului digestiv.

Așadar, cum afectează inflamația din tractul intestinal secreția de serotonină? Inflamația intestinală stopează absorbția nutrienților din mâncare, deci din start ne putem confrunta cu un deficit de triptofan, aminoacid din care se obține serotonina. Drept rezultat va exista un defict de serotonină care va crește riscul de depresie și afecțiuni asociate.

Remedii naturiste pentru depresie și deficitul de serotonină

Consumă alimente antiinflamatoare

Alimentele cu efect antiinflamator te vor ajută să ai un tract intestinal sănătos și îți vor reface echilibrul dintre bacteriile bune și cele rele. Cele mai bune alimente anti-inflamatoare sunt somonul, ouăle, alunele de orice tip și nucile sau legumele proaspete.

De asemenea, completează-ți dieta și cu grăsmi bune pe care le poți găsi în avocado, ulei de cocos sau  de măsline. Ca efect bonus, acestea reduc inflamația și promovează producția de serotonină.

Practică mai multă mișcare

Mișcarea și exercițiul fizic de orice natură reglează secreția de serotonină, dopamină și noradrenalină. Cei trei neurotransmițători îmbunătățesc „comunicarea” dintre celulele nervoase și reglează problemele neurologice. Încearcă să mergi mai mult pe jos, cu bicicleta sau investește timp într-un sport care îți place.

Stai cât mai mult la soare

Cercetările de specialitate au detectat o strânsă legătură între lumina solară și serotonină. Se pare că lumina solară declanșează în creier secreția de serotonină. Așa se explică de ce stările de depresie și anxietate se accentuează în lunile reci.

Consumă alimente bogate în triptofan

Triptofanul este baza prin care organismul obține serotonina. Pentru că nu se produce în mod natural în organism, triptofanul trebuie luat din alimentație. Așadar, adaugă în dieta ta brânzeturi, pește, carne albă (pui sau curcan), alune sau semințe de dovleac pentru a obține necesarul zilnic de triptofan.

Consumă 5-HTP

5htpÎn procesul de formare a serotoninei, triptofanul se convertește în primă fază în 5-HTP. Alimentarea organismului direct cu 5-HTP (5 hidroxitriptofan) va asigura conversia lui completă în serotonină, căci nu va mai trebui urmat procesul de extragere a triptofanului din alimente, livrearea și transformarea sa în serotonină.

Una dintre cele mai bogate surse de 5-HTP este Griffonia Simplicifolia, o plantă ușor de localizat sub formă de extract în suplimente alimentare dedicate. Teste clinice efectuate direct pe extractul de 5-HTP au demonstrat că acesta:

  • Crește producția de serotonină
  • Reface echilibrul emoțional
  • Are efect antidepresiv și anxiolitic
  • Îmbunătățește calitatea somnului

Poți încerca și tu un produs cu 5-HTP pentru a-ți asigura secreția de 5-HTP și starea de bine!