Știai că la nivel de Uniune Europeană obezitatea este responsabilă pentru 80% din cazurile de diabet zaharat tip 2, 55% din cazurile de hipertensiune arterială și 35% din cazurile de boală cardiacă ischemică? Aceste numere sunt șocante și descurajatoare, dar cu siguranță se pot evita complicațiile asociate obezității prin a înțelege cum și de ce este atât de dificil să slăbești.

Stresul cronic

Stilul de viață cotidian ne forțează organismul să fie în alertă permanentă. Răspunsul organismului la factorii de stres este aproape constant și din acest motiv se acumulează un exces de cortizol în corp. Excesul de cortizol declanșează la rândul său acumularea de grăsimi, creșterea poftei de mâncare, în special de dulce și încetinirea metabolismului. O soluție naturală pentru reducerea nivelului de cortizol este administrarea de adaptogeni, precum Rhodiola, plantă care are capacitatea de a modula răspunsul organismului la stres.

Alimentele cu potenţial alergenic

Glutenul, produsele lactate sau soia pot declanșa un răspuns inflamator violent în corp, fapt care duce la incapacitatea organismului de a arde grăsimile și de a menține o greutate normală. Majoritatea nutriționiștilor consideră că oboseala cronică și un nivel ridicat de zahăr în sânge sunt principalii factori care determină acumularea excesivă de grăsimi. Acești factori pot fi controlați printr-o dietă antiinflamatoare pentru a restabili echilibrul metabolic.

Un stil de viață sedentar

Activitatea fizică insuficientă, sub 150 min de activitate fizică moderată pe săptămână, reprezintă un factor de risc major pentru apariția obezității. Lipsa de mișcare este strâns legată de faptul că mulți dintre noi avem un „job de birou” și ajungem să petrecem peste 9 ore pe zi stând pe scaun. Dacă reușești să reduci din timpul petrecut pe scaun vei reduce riscul de a lua în greutate, vei evita problemele de concentrare și pierderea masei musculare. 

Un dezechilibru la nivelul florei intestinale

Știai că 90% din boli pot fi asociate cu probleme la nivel intestinal? Capacitatea organismului de a arde grăsimile este strâns legată de echilibrul florei bacteriene din stomac și intestine. Corpul uman are o relație de simbioză cu aceste bacterii, iar atunci când consumi alimente nesănătoase și când ești expus în permanență la stres acest echilibru se dă peste cap. Drept urmare a unui dezechilibru este influențat procesul de arderea a grăsimilor și crește pofta de dulce.

Toxinele din mediu

Toxinele din mediul înconjurător se pot acumula în corpul nostru în special dacă suntem expuși în permanență la metale grele, materii plastice, vopsele, produse de curățenie sau produse cosmetice. Anumite substanțe au efect neurotoxic și pot declanșa modificări genetice, care la rândul lor favorizează o predispoziție pentru probleme de greutate.

Virusurile, bacteriile, anumite tipuri de drojdii, paraziții sau fungii sunt considerați bio-toxine, iar împreună cu toxinele din mediu cauzează dezechilibre hormonale, probleme tiroidiene și fluctuații ale nivelului de energie, rezultând în obezitate.

Excesul de zahăr

Zahărul este convertit foarte ușor și rapid în rezerve de grăsime. În plus, dacă dieta ta este bogată în zaharuri și carbohidrați atunci senzația de sațietate nu va veni imediat ce ai terminat de mâncat, deci vei avea tendința de a mânca mai mult. O dietă bogată în zahăr va cauza rezistență la leptină, hormonul foamei, care este strâns legat de controlul greutății corporale.

Alimentele modificate genetic

Stilul de viață alert și mereu „pe fugă” are un impact major asupra modalității în care ne hrănim. Din cauza lipsei de timp apelăm la soluții rapide pentru a compensa o masă principală. În prezent, 43% din bugetul lunar pentru mâncare este dat pe mâncarea de tip fast food. Acest tip de mâncare are la bază uleiuri din surse vegetale care, în cele mai multe cazuri, sunt obținute din porumb, soia sau rapiță modificate genetic. Compușii chimici generați de aceste uleiuri pot cauza chiar modificări la nivelul metabolismului și dezechilibre hormonale determinând creșterea accelerată în greutate.